Babí léto a začínající podzim jsou moje nejmilejší roční období. Čas, kdy vás slunce ještě nabíjí svou energií, ale přicházející zima už pomalu vybízí ke zklidňování. Pro mě je to období, kdy už nevyrážíme na dlouhé treky a několikadenní přechody, přesto ale chceme trávit co nejvíce času v přírodě. Je to ideální doba na lesní terapii, ozdravnou kůru, ke které potřebujete jen sami sebe, dostatek času a oblíbený les.

Lesy jsem milovala odjakživa, ale pamatuju si i na dobu, kdy jsme ještě s rodiči žili ve větším městě v paneláku a do lesa jsem se dostala jen na prázdninách u babičky ve Zlatých Horách. Tam jsme spoustu času trávili právě v přírodě a prarodiče mě učili vychutnávat les všemi smysly. Občas si vzpomenu na chvíle, kdy jsem si po hrstech cpala čerstvý horský vzduch do kapsičky svojí žluté šusťákovky, abych si tuhle vůni mohla vychutnávat i doma ve městě. Naštěstí jsme se brzy přestěhovali do hor i my a celé dětství jsem strávila v okolních lesích. A dodnes vyrážím každou volnou chvíli právě do lesa. Každý víkend prostě potřebuju vypadnout z města a užívat si přírodu.

V Japonsku věří, že zvuky lesa, vůně stromů a čerstvý vzduch v lidech vzbuzují pohodu a dobrou náladu. V přírodě se cítíme dobře, jsme díky ní zdravější a šťastnější. Procházky v lese nazývají šinrin-yoku, což je možné přeložit jako lesní koupel, mě baví označení lesní terapie. Jde o prostý pobyt v přírodě, kdy se s okolním lesem propojíme všemi pěti smysly. Přírodní medicína, kterou si můžete vychutnat kdykoli a kdekoli. Jak na to?

Najděte si své místo

Každému vyhovuje jiný typ krajiny, někoho nabíjí smíšené lesy, někdo má nejraději borovice… Jakmile zjistíte, kde se cítíte nejlépe, vyrazte na klidné místo a začněte si les postupně dávkovat. Naučte se vychutnávat zvuky, vůně a obrázky lesa. Poslouchejte šustění listů a zpěv ptáků. Vnímejte barvy kolem sebe. Nadechněte se a soustřeďte se na vůni lesa, ochutnejte svěží lesní vzduch. Dotkněte se kůry na stromech, zkoumejte různé struktury, pohlaďte mech. Soustřeďte se jen na okolní přírodu.

Projděte se

Až se naučíte být vnímaví ke všem aspektům lesa, můžete se začít procházet. Ideální jsou dobře značené široké cesty, mírné kopce, světlé místa plné rostlin, potůčků a stromů. Důležité je být daleko od hluku a znečištění. Takové místa existují na téměř všude na světě, takže šinrin-joku můžete provozovat opravdu téměř kdekoli. Procházka by pak neměla být delší než 3 kilometry a v lese byste měli strávit zhruba 2 hodiny. Pokud váš imunitní systém potřebuje opravdovou vzpruhu, pobuďte v přírodě tři dny a dvě noci.

Vezměte si les domů

Pokud je vám v lese příjemně, přineste si pár lesních drobností i domů. Třeba větvičku s lišejníkem, kousek kůry, kamínky, šišky… A pokud máte možnost, pořiďte si difuzér a přírodní aroma olejíčky z cedru, borovice nebo eukalyptu. Zvlášť teď na podzim na mě aromaterapie funguje opravdu skvěle a oleje si míchám podle nálady.

Vydejte se do lesa co nejdříve a přesvědčte se i vy o tom, že les zlepšuje náladu, zbavuje stresu, čistí mysl, pomáhá uvolnit, dodává energii, omlazuje a osvěžuje. A nenechájte si to pro sebe. Pokud totiž lidé uvěří, že jim les přináší zdraví, bude pravděpodobnější, že jej budou chránit a lépe se o něj starat.

Moje tajné místo na provozování lesní terapie je v Jizerských horách, jen kousek od osady Jizerka. Místo, kam mohou autem jen místní a jejich hosté, oblast tmavé oblohy. Je tam opravdu klid a okolní lesy jsou na podzim úplně nejkrásnější.

Pokud vás lesní terapie opravdu zajímá, přečtěte si tuto knihu.

Zvuk
Poslouchejte šumění vody, zaposlouchejte se do okolního vánku, bzučení hmyzu.

Zrak
Zklidněte se za pomocí barev. Obklopte se zelenou a modrou. Nekoukejte do mobilu, ale do korun stromů a na nebe.

Čich
Vnímejte vůni stromů. Pokud teprve začínáte, soustřeďte se na jehličnany, ty jsou nejvýraznější.

Hmat
Cítíte vítr na tváři? Nechte si klouzat vodu z potoka mezi prsty, lehněte si do mechu a choďte bosky.

Chuť
Napijte se vody ze studánky, uvařte si čaj z jehličí, pojídejte borůvky a sbírejte lesní houby. Ochutnejte les.